Interviu cu Ioan Bobocel-Cel care a adus kartingul in Romania

Posted: May 3, 2010 in Uncategorized
Tags: , , ,

Pe domnul Ion Bobocel l-am cunoscut în cadrul unei adunări la muzeul aviaţiei, prin intermediul domnului Craioveanu.Am aflat câte ceva despre munca extraordinară pe care a depus-o de-a lungul vieţii, aici fac o paranteză şi spun că Ion Bobocel este veteranul proprietarilor de aeronave particulare(avion Baby-Praga cu 60 c.p.,în 1947,echivalentul ULM de azi)cu brevet de pilot turism aerian.Este Maestru Emerit al Sportului Aviatic, cel care în 1968 a înfiiţat Federaţia Română de Modelism(Aeromodelism,rachetomodelism,navomodelism,automodelism)ulterior cuprinzând şi…Kartingul, dar important:Comisia Naţională de Construcţii Aviatice de Amatori, Consiliul Naţional de Educaţie Fizică şi Sport(CNEFS), unde Georges Craioveanu era Antrenor Federal, coordonator cu loturi naţionale, metodologia sportului, cantonamente..Aeromodelist de vârf al României.

anumitor etape ale vieţii sale, anumitor realizări.

Pasiunea pentru modelism şi in special aeromodelism a aparut în timpul liceului, prin 1935, când a început să construiască aeromodele.

Doi ani mai târziu a realizat două cercuri de aeromodele la Piteşti, oraşul în care locuia şi învata.În acelaşi an s-a înscris la Academia Comercială.

Şeful Federaţiei Române de Aeronautică, profesorul Hangea, ce auzise de  tânărul Bobocel şi talentul său înnăscut în construcţia şi pilotarea aeromodelelor, l-a chemat la Bucureşti, numindu-l şeful laboratorului centrului naţional.

Aici construieşte primul aeromodel cu motorizare pe benzină şi a început să formeze instructori de aeromodele.

În 1942 construieşte un motoplanor, având motorul tot pe benzină.Este de menţionat faptul că, la acea vreme aeromodelele nu erau comandate radio, ci se “pilotau singure”.

Motoplanorul era dotat cu un autoclif de aparat foto, setat sa taie contactul motorului.Astfel aeromodelul efectua un tur mic, după care ateriza.Construcţia acestui aeromodel a constituit şi un pariu de 2000 lei, că în o săptămână va fi gata.Şi a fost gata.Motomodelul(cu motor Kratmo 5 cmc., greutate 1.850 gr.anvergură 1.450m.) a fost lansat de pe aeroportul Gileşti, şi după o oră de zbor liber până la 1.300 m., cu motorul oprit, pe termică a planat şi a aterizat în faţa Palatului Regal al României(Calea Victoriei, zona Ateneului Român), fiind confiscat de politistul zonei, apoi inapoiat după etichetă cu adresa lipită şi felicitări de performanţă.

Începe razboiul, iar domnul Bobocel a schimbat aeromodelele pe avioane de recunoaştere şi de legatură.”L-am transportat chiar pe Bâzu Cantacuzino o dată” spune mândru Nea’ Jenică.

In ‘44 centrul naţional la care lucra a fost bombardat, fiind distruse toate lucrările pe care le avea acolo.

Este trimis comandant la aeroportul de la Satu Mare.

La o lună după deschiderea aeroportului, a fost inaugurată şi o rută nouă, Satu Mare- Arad.

Se schimbă conducerea între timp, vreme de o lună aeroportul fiind ţinut închis.

Domnul Bobocel ajunge la Câmpina, în ‘48 la un centru aviatic, fiind numit atât instructor de aeromodele, cât şi de planor.Aici a lucrat vreme de 7 luni, până când inginerul Devasal l-a chemat la şantierul naval de la Floreasca, să îl ajute în proiectarea unui nou tip de caiac.Într-un articol din ziarul vremii, prezentat de Nea’ Jenica, o sportivă spunea:” Sunt entuziasmată, nici când nu am avut ocazia de a merge pe un caiac aşa de bun”.

În afara caiacului, inventivul Nea’ Jenică a construit şi un tunel hidrodinamic, pentru testarea ambarcaţiunilor.

Prin ‘52 profesorul Carafoli l-a trimis acasă la Aurel Vlaicu.Aici a cunoscut-o pe nepoata acestuia, care i-a inmânat toate schiţele inventatorului.

Domnul Bobocel le-a refăcut, apoi le-a publicat.

In 1965 fiul său Ionuţ devenea mândru proprietar de kart, primul din Romania.I-l proiectase chiar tatăl său.Baiatul a moştenit talentul  domnului Bobocel, căci de la varsta de 2 ani jumate se uita pe schitele tatălui, întelegându-le puţin câte puţin.

După construcţia primului kart, au urmat alte 19 şi înfiinţarea unei şcoli de karting, avându-i elevi pe copiii din cartier.Seara venea de la serviciu şi ii invăţa pe copii să piloteze karturi.

In ‘65, zice Nea’ Jenică, a aparut şi prima şalupă cu jet, pe care tot el a realizat-o.

Prin 1977 regizorul Mircea Drăgan şi-a pus in gând să realizeze un film despre viaţa lui Vlaicu.Cine era capabil să construiască la timp, cu buget redus 7 machete la scara 1:1 funcţionale?nimeni altul decat Nea’ Jenică.Filmul s-a dovedit a fi un real success, zborul machetei lui Vlaicu fiind la fel ca primul zbor al avionului original, după spusele mecanicului celui ce a fost Aurel Vlaicu.

Ultima isprava a lui Nea’ Jenică este macheta la scara 1:10 a lui Vlaicu II,

o bijuterie, anvergura 1.000 mm, o lucrare care cuprinde 255 piese, de o execuţie uluitoare, cu roţi de doar 12 mm. diametu, cu 36 spiţe metalice fiecare, elici contrarotative angrenate cu lanţ ca de bicicletă(Gall), cabluri din oţel diametrul 0,5 mm. sertizate cu macaroane metalice ca în…aviaţie.Toate comenzile în funcţiune de la volan(mansa avionului).O adevarată bijuterie cu o valoare de patrimoniu aeristic, evaluată la 15.000 euro, pe care care, Nea’ Jenică Bobocel a oferit-o GRATIS Muzeului din Munchen”ca să-i desteptăm pe nemţi, să ştie cine am fost, suntem şi vom fi în aviaţie”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s